Koncepcja studiów w ramach specjalności
Dwuletnie studia drugiego stopnia na kierunku pedagogika, specjalność profilaktyka społeczna i resocjalizacja pozwalają na przygotowanie kadr do prowadzenia działalności wychowawczej i resocjalizacyjnej w placówkach edukacyjnych, socjalizacyjnych (opiekuńczo – wychowawczych) i resocjalizacyjnych oraz w środowisku otwartym, jako kurator rodzinny, sądowy, zawodowy, pedagog uliczny. Celem studiów jest przygotowanie do pracy z młodocianymi i dorosłymi przestępcami, rodzinami dysfunkcyjnymi, osobami uzależnionymi i niedostosowanymi oraz wykluczonymi społecznie.
Studia koncentrują się głównie na wiedzy z zakresu:
- antropologia kulturowa
- pedagogika ogólna
- współczesne problemy psychologii
- współczesne problemy socjologii
- pedagogika porównawcza
- współczesne koncepcje filozofii i etyki
- pedagogika resocjalizacyjna
- patologie w rodzinie
- diagnostyka wychowania resocjalizującego
- resocjalizacja w środowisku otwartym
- metodyka pracy kuratora sądowego
- prawne podstawy resocjalizacji
- profilaktyka kryminologiczna
- poradnictwo w resocjalizacji
- metodyka wychowania resocjalizującego
Bardzo ważnym elementem toku studiów jest właściwa realizacja bloku przedmiotów związanych ze specjalnością. Mają one charakter zarówno teoretyczny, jak i praktyczny. Przedmioty teoretyczne pozwalają na zdobycie odpowiedniej wiedzy w zakresie resocjalizacji i profilaktyki społecznej. Zadaniem przedmiotów o charakterze praktycznym jest wyposażenie absolwentów w umiejętności pozwalające na prowadzenie działalności wychowawczej, dydaktycznej i korekcyjnej z osobami wymagającymi oddziaływań resocjalizacyjnych.
Odpowiednie przygotowanie pedagogiczne, psychologiczne i socjologiczne umożliwi pracę w instytucjach rządowych, pozarządowych i samorządowych zajmujących się profilaktyką społeczną i resocjalizacją.
Absolwenci kierunku pedagogika, specjalność profilaktyka społeczna i resocjalizacja posiadają następujące kompetencje:
- szeroką wiedzę teoretyczną pozwalającą na właściwe rozumienie problemów osób niedostosowanych społecznie orz możliwości ich resocjalizacji,
- umiejętność rozpoznawania i diagnozowania specyficznych trudności w społecznym funkcjonowaniu,
- umiejętność stosowania różnorodnych metod i technik resocjalizacyjnych,
- interpretowanie zjawisk społecznych i sytuacji wychowawczych,
- stawianie diagnoz dotyczących jednostek, grup, społeczności,
- podejmowanie działań o charakterze profilaktycznym, przeciwdziałających powstawaniu niepożądanych zjawisk społecznych,
- umiejętność atrakcyjnej organizacji czasu wolnego.
Perspektywy zawodowe
Absolwenci będą przygotowani do pracy w specjalnych ośrodkach szkolno – wychowawczych, w placówkach socjalizacyjnych (w domach dziecka, świetlicach środowiskowych), w ośrodkach terapii i poradniach dla osób uzależnionych, ośrodkach pomocy społecznej i pedagogicznej, służbach resocjalizacyjnych (zakładach karnych, zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich), placówkach opiekuńczych, powiatowych i miejskich centrach pomocy rodzinie, instytucjach o charakterze interwencyjnym (policja, straż miejska, ośrodki interwencji kryzysowej, policyjne izby dziecka), a także w sądownictwie, w charakterze wychowawcy, doradcy, kuratora lub mediatora sądowego.