ZARZĄDZANIE
Studia magisterskie
Czas trwania: 2 lata (4 semestry)
Koncepcja studiów
Celem kształcenia jest przygotowanie wykwalifikowanej kadry menedżerskiej dla potrzeb biznesu, administracji oraz organizacji społecznych. Studenci w trakcie studiów zdobywają pogłębioną wiedzę i umiejętności z zakresu rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów gospodarowania różnymi sferami działalności podmiotów rynkowych oraz optymalnego wykorzystania rzadkich zasobów: ludzkich, rzeczowych i finansowych. Studenci poznają zagadnienia społeczne, prawne i ekonomiczne, tworzące podbudowę dla zrozumienia istoty zarządzania w różnych jego aspektach, analizowania zjawisk i rozwiązywania problemów związanych z zarządzaniem w skali globalnej, państwowej, regionalnej i mikroskali w organizacji. Cele kształcenia można sformułować następująco:
- Przekazanie zaawansowanej, pogłębionej wiedzy z zakresu nauk o zarządzaniu i nauk pokrewnych oraz kształtowanie krytycznego rozumienia zjawisk i procesów ekonomicznych i organizacyjnych, a także wyrobienie umiejętności łączenia teorii z praktyką.
- Przygotowanie absolwentów do realizacji własnej przedsiębiorczości, współzarządzania firmami rodzinnymi oraz rozwijania kariery specjalistów i menedżerów w strukturach zarządzania poprzez kształtowanie umiejętności innowacyjnego projektowania i sprawnego wdrażania modeli działania zespołowego.
- Kształtowanie wrażliwości etyczno-społecznej, otwartości na racje drugiej strony, zaangażowania i poczucia odpowiedzialności w środowisku pracy i poza nim. Uświadomienie potrzeby i rozwinięcie umiejętności uczenia się przez całe życie oraz rozwoju osobistego.
Program kształcenia na kierunku Zarządzanie studia drugiego stopnia o profilu praktycznym ukierunkowany jest na efekty i ma charakter interdyscyplinarny. Treści kształcenia obejmują zagadnienia z zakresu nauk o zarządzaniu oraz przedmioty z zakresu nauk ekonomicznych i nauk prawnych. W bloku przedmiotów prawniczych są: podstawy prawa cywilnego i handlowego oraz prawo bankowe z elementami compliance (przedmiot do wyboru). Tak więc student ma możliwość zdobycia wiedzy prawniczej, przydatnej w procesach decyzyjnych i przy prowadzeniu własnej działalności gospodarczej.
Dyscyplina naukowa Ekonomia i finanse reprezentowana jest przez przedmioty: makroekonomia, statystyka matematyczna, marketing międzynarodowy.
W programie studiów znalazła się też problematyka indywidualnej przedsiębiorczości. Ma to służyć przygotowaniu absolwentów do prowadzenia własnego biznesu, a także ukształtowaniu postawy otwartości na zmiany i postawy kreatywności. Celem naszym jest, by absolwenci zmienili podejście do swojej kariery – z postawy biernej na bardziej aktywną i przemyślaną, stąd nasze starania, by podczas studiów uzyskali przygotowanie w zakresie rozwiązywania problemów zawodowych, uczestniczenia w pracy zespołowej, kierowania zespołami ludzkimi, komunikowania się z otoczeniem. W zdobyciu tych umiejętności pomaga przedmiot kreowanie postaw przedsiębiorczych.
Równie istotne z punktu widzenia sukcesu na rynku pracy jest ukształtowanie wśród studentów umiejętności zarządzania zmianą, procesami oraz zarządzania strategicznego. W planie studiów zamieściliśmy przedmioty: metody i techniki zarządzania strategicznego, zarządzanie zmianą oraz zarządzanie procesami..
Absolwenci posiadają umiejętności wykorzystywania wiedzy rachunkowej i technologii informatycznych przy podejmowaniu decyzji strategicznych i operacyjnych w przedsiębiorstwach. W programie studiów znalazły się więc takie przedmioty jak: informatyczne systemy zarządzania, rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, zarządzanie kapitałem obrotowym firmy.
Ofertę edukacyjną uwzględniającą zmieniające się potrzeby regionalnego rynku pracy wzbogacają przedmioty specjalnościowe oraz przedmiot do wyboru z oferty uczelni.
Tak więc, absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku Zarządzanie wykazuje się:
- pogłębioną wiedzą z dziedziny nauk ekonomicznych oraz zaawansowaną wiedzą specjalistyczną z zakresu nauk o zarządzaniu i pokrewnych dotyczącą funkcjonowania, rozwoju i odnowy strategicznej organizacji i systemów gospodarczych w warunkach postępujących procesów integracji europejskiej, globalizacji, zagrożeń demograficznych i środowiskowych,
- zdolnością abstrakcyjnego myślenia i krytycznego rozumienia wiedzy, umożliwiającą identyfikację, opis, analizę oraz interpretację złożonych procesów i problemów przedsiębiorstwa (instytucji) i jego otoczenia,
- umiejętnością integrowania wiedzy z różnych dziedzin w celu dokonywania całościowej diagnozy sytuacji oraz tworzenia innowacyjnych rozwiązań problemów w środowisku pracy, a także poza nim,
- przygotowaniem do aktywnego uczestniczenia w projektach współpracy międzynarodowej i rozumienia kwestii odmienności kulturowych,
- umiejętnością rozstrzygania sytuacji konfliktu społecznego, a także mediacji i przekonywania do współdziałania w imię osiągania wspólnych celów
- przygotowaniem do aktywnego uczestniczenia w procesach decyzyjnych oraz w tworzeniu i realizacji złożonych przedsięwzięć w środowisku pracy i poza nim,
- umiejętnością jasnego i jednoznacznego przedstawiania i konsultowania, w gronie specjalistów, swoich wniosków oraz teoretycznych i praktycznych przesłanek, które stanowią ich podstawę,
- zrozumieniem zobowiązań profesjonalnych i społecznych absolwenta studiów z obszaru nauk społecznych.
Możliwości zatrudnienia
Absolwenci mogą podjąć pracę w:
- Firmach konsultingowych;
- Agencjach marketingowych, reklamowych, rekrutacyjnych itp.;
- Przedsiębiorstwach, jako specjaliści organizacji i zarządzania, menedżerowie/kierownicy średniego szczebla, specjaliści ds. analiz i sprawozdawczości; zarządzania personelem itp.
- Jednostkach administracji publicznej-państwowej i samorządowej;
- Organizacjach o charakterze gospodarczym lub publicznym (jako doradcy, konsultanci);
Absolwenci są także przygotowani do realizacji własnej przedsiębiorczości i współzarządzania firmami rodzinnymi.
Specjalności:
- Zarządzanie nowoczesną organizacją
- Zarządzanie marketingowe i PR
- Zarządzanie zasobami ludzkimi i polityka kadrowa
- Zarządzanie sytuacją kryzysową