Koncepcja studiów
Specjalność ta zakłada dostarczenie studentom możliwie szerokich kompetencji w zakresie pedagogiki, socjologii, psychologii, profilaktyki społecznej i zdrowotnej, psychoterapii i socjoterapii. Studenci poznają różnorodne formy pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą, a także z rodziną i grupami społecznymi. Potrafią prowadzić zajęcia korekcyjne i kompensacyjne. Nacisk położony jest na aktywne kształcenie, czyli dobór treści i metod oddziaływań terapeutycznych (zajęcia warsztatowe, kreowanie i kształtowanie relacji personalnych jako podstawy pracy pedagoga). Specjalność ta obok umiejętności metodycznych rozwija również kompetencje interpersonalne u przyszłych nauczycieli.
Program studiów obejmuje m.in. następujące zagadnienia:
- trening interpersonalny
- techniki pracy grupowej
- psychologia wychowawcza
- edukacja alternatywna
- metodyki pracy w wybranych instytucjach życia społecznego
- pedagogika twórczości
- prawo rodzinne i opiekuńcze
- pedagogika korekcyjno-kompensacyjna
- psychoprofilaktyka
- zagadnienia integracji europejskiej
- komunikacja społeczna
- warsztaty animacji społecznej
- warsztaty technik automodyfikacji
- mediacja społeczna
Perspektywy zawodowe
Absolwenci tej specjalności będą przygotowani do pracy jako aktywni animatorzy życia społecznego, kompetentni w zakresie kształtowania środowiska wychowawczego. Uzyskane kompetencje pozwalają na podejmowanie działań profilaktycznych, korekcyjnych i kompensacyjnych z dziećmi, młodzieżą, i rodziną, pełnienie funkcji pedagoga, terapeuty. Absolwenci mogą pracować w placówkach oświatowych (jako pedagodzy szkolni), poradniach psychologiczno-pedagogicznych, świetlicach terapeutycznych, Warsztatach Terapii Zajęciowej oraz placówkach pozaoświatowych (kluby bezrobotnych i poszukujących pracy, kluby osiedlowe, ośrodki profilaktyki społecznej i pracy z rodzina zagrożoną).