Koncepcja studiów
Absolwenci uzyskują uprawnienia do pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, ośrodkach adaptacyjnych, instytucjach pomocy i opieki społecznej, ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych, domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, schroniskach dla ofiar patologii w rodzinie, ośrodkach szkolno-wychowawczych, internatach, bursach, świetlicach środowiskowych i terapeutycznych, instytucjach profilaktyki społecznej, organizacjach i stowarzyszeniach charytatywnych oraz w zakładach pracy, służbie zdrowia, szkołach (pogotowia pedagogiczne), sądownictwie, domach pomocy społecznej w charakterze wychowawcy, opiekuna, doradcy oraz kuratora sądowego.
Program studiów obejmuje m.in. następujące zagadnienia:
- diagnostyka potrzeb społecznych
- pomoc społeczna wobec różnych kategorii podopiecznych
- praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole, rodzinie i środowisku
- metodyka wspomagania rozwoju dziecka w rodzinie
- pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
- pedagogika rodziny
- metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
- terapia rodzinna
- systemy opiekuńczo-wychowawcze w Unii Europejskiej
- prawo rodzinne i opiekuńcze
Absolwenci studiów drugiego stopnia otrzymuje tytuł magistra. Dysponują wiedzą ogólnopedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej.
Absolwenci uzyskują kompetencje w zakresie:
- interpretacji zjawisk społecznych i sytuacji wychowawczych
- stawiania diagnoz i konstruowania prognoz dotyczących jednostek, grup i społeczności
- rozwiązywania konkretnych problemów dzieci, młodzieży i dorosłych
- prowadzenia zajęć o charakterze pozalekcyjnym i pozaszkolnym z zastosowaniem różnych metod i technik pracy
- współpracy z instytucjami środowiska lokalnego
Perspektywy zawodowe:
Absolwenci specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawca potrafią dokonać oceny sytuacji wychowawczej (jednostki, grupy rówieśniczej, placówki) i rozwiązać występujące problemy przy wykorzystaniu środków psychologiczno-pedagogicznych i opiekuńczo-socjalnych (pomoc, opieka, wsparcie, poradnictwo). Pedagog ze specjalnością pedagogika opiekuńczo-wychowawcza może pracować w szkole w charakterze: pedagoga, wychowawcy świetlicy szkolnej, a także w charakterze wychowawcy świetlicy środowiskowej, ogniska wychowawczego, ogrodu jordanowskiego, domu dziecka, bursy, internatu, ośrodka szkolno-wychowawczego, domu kultury.