PEDAGOGIKA
Studia magisterskie
Czas trwania: 2 lata (4 semestry)
Koncepcja studiów
Celem kształcenia na studiach drugiego stopnia na kierunku pedagogika jest zdobycie wiedzy o możliwościach i ograniczeniach poznania naukowego, zasadach tworzenia teorii edukacyjnych i ich oddziaływania na społeczną rzeczywistość oraz korzyściach płynących ze swobodnego posługiwania się teoriami pedagogicznymi we własnej praktyce zawodowej. Absolwenci nabędą kompetencje metodologiczne, społeczne, komunikacyjne, diagnostyczne, profilaktyczne i organizacyjne. Posłużą one do rozwiązywania aktualnych problemów osób edukowanych i edukujących się, objętych wsparciem. Program studiów, oprócz przedmiotów specjalnościowych, zawiera przedmioty ogólnopedagogiczne, psychologiczne oraz socjologiczne niezbędne do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia wychowania.
Program studiów magisterskich na kierunku pedagogika obejmuje między innymi następujące zagadnienia:
- Pedagogika ogólna
- Antropologia kulturowa
- Logika
- Współczesne problemy psychologii
- Współczesne problemy socjologii
- Współczesne koncepcje filozofii i etyki
- Edukacja zdrowotna
- Promocja zdrowia
- Komunikacja interpersonalna z elementami mediacji
- Kreowanie postaw przedsiębiorczych
- Zarządzanie placówkami edukacyjnymi
- Metodologia badań społecznych
- Diagnostyka potrzeb społecznych
Perspektywy zawodowe
Studia uczą sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz diagnozowania jakości pracy placówek edukacyjnych. Kształtują także kompetencje doradcze w zakresie udzielania pomocy w wyborze zawodu oraz planowaniu kariery. Absolwenci będą przygotowani nie tylko do aktywności na rynku pracy, ale także do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej w sferze edukacji. Program kształcenia został opracowany w oparciu o realne potrzeby regionalnego rynku pracy. Studia kształtują umiejętności pozwalające na planowanie własnej praktyki pedagogicznej oraz kierowania placówkami oświatowymi. Studia umożliwiają przygotowanie do pracy na stanowiskach wymagających wysokich kwalifikacji pedagogicznych w placówkach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych, agendach rządowych, jednostkach samorządu terytorialnego, stowarzyszeniach oraz fundacjach.