Koncepcja studiów w ramach specjalności
Psychologia pracy, organizacji i zarządzania jest jedną z najbardziej rozbudowanych działów psychologii stosowanej. Studia na tej specjalności przygotowują do realizacji zadań zmierzających do zoptymalizowania funkcjonowania zawodowego człowieka i zespołów ludzkich. Student zdobywa wiedzę w zakresie doradztwa personalnego i zawodowego, planowania ścieżek karier zawodowych, selekcji kadr, rozpoznawania i eliminowania przyczyn zakłóceń relacji interpersonalnych w sytuacji pracy, konstruowania i stosowania systemu ocen pracowniczych oraz systemów motywacyjnych. Kształtowane są umiejętności praktycznego i twórczego zastosowania wiedzy psychologicznej w organizacji i zarządzaniu zasobami ludzkimi. Studenci posiądą również wiedzę z zakresu stresu i patologii pracy, umożliwiającą wykonywanie zadań związanych z przeciwdziałaniem wypaleniu zawodowemu i niesieniem pomocy osobom bezrobotnym i zmieniającym zawód.
Specjalność obejmuje zagadnienia z następujących obszarów:
- rozwój aktywności zawodowej człowieka
- poradnictwo i doradztwo zawodowe
- psychologia zatrudnienia
- psychologia szkolenia zawodowego
- psychologia kadr
- psychologia organizacji
- psychologia zarządzania
- psychologia warunków pracy
- psychologia rynku pracy
- patologie w organizacjach
- negocjacje i rozwiązywanie konfliktów
- psychologia grup i władzy
- psychologia bezrobocia
Perspektywy zawodowe
Absolwent jest przygotowany do pracy w charakterze doradcy organizacyjnego, doradcy kadry menadżerskiej, konsultanta zarządzania, specjalisty ds. kadr, szkoleń i rozwoju pracowników i organizacji. Może pełnić funkcje lidera zmiany organizacyjnej, badacza organizacji czy koordynatora motywującego zespoły pracownicze. Zdobyte wykształcenie przydatne jest do pracy w działach personalnych dużych firm i korporacji, w administracji państwowej i samorządowej, biurach pośrednictwa pracy i firmach konsultingowych. Absolwent może także podjąć samodzielną działalność gospodarczą lub wykonywać zlecenia jako tzw. freelancer, świadcząc usługi związane np. z kreowaniem wizerunku firmy i marki, znajdowaniem dla firm nowych dróg dotarcia do klienta czy poszukiwaniem kluczowych specjalistów (?headhunting?).