Koncepcja studiów w ramach specjalności
Studia na specjalności Pedagogika opiekuńczo – wychowawcza i senioralna umożliwiają zdobycie wiedzy i wykształcenie umiejętności w zakresie oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych wobec dzieci i młodzieży oraz poznanie mechanizmów i zaburzeń funkcjonowania człowieka w środowisku rodzinnym i społecznym. Studenci wzbogacą i rozwiną także umiejętności diagnozowania potrzeb i problemów osób starszych oraz pomocy w utrzymywaniu wysokiej jakości ich życia poprzez aktywizację społeczną i kulturalną. Student wyposażony zostaje w podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii, prawa niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu procesu wychowania, pracy opiekuńczej oraz umiejętności refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową. Proces kształcenia akcentuje również praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania wiedzy i kompetencji w zakresie tworzenia własnego warsztatu metodycznego.
Program studiów w ramach specjalności obejmuje m.in. takie zagadnienia, jak:
- pedagogika opiekuńcza,
- psychologia,
- metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej,
- obszary i formy pracy z seniorami,
- umiejętności wychowawcze.
Perspektywy zawodowe:
Absolwenci specjalności PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZA I SENIORALNA mogą być zatrudnieni jako :
- doradca/konsultant w ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych,
- opiekun środowiskowy w domach pomocy społecznej i środkach wsparcia społecznego,
- wychowawca/instruktor w instytucji wychowania pozaszkolnego,
- wychowawca w instytucjach pomocy społecznej,
- pracownik ośrodka interwencji kryzysowej,
- wychowawca w instytucjonalnych formach pieczy zastępczej,
- wychowawca w placówkach i ośrodkach opiekuńczych i wychowawczych,
- instruktor w organizacji pozarządowej – stowarzyszeniu, fundacji,
- streetworker,
- może także zaplanować swoją własną przyszłość i otworzyć rodzinną formę pieczy zastępczej,
- instruktor w państwowych i prywatnych domach opieki w Polsce i za granicą,
- instruktor w zakładach pielęgnacyjno – opiekuńczych,
- instruktor w domach seniora,
- instruktor w dziennych domach pomocy społecznej,
- instruktor w instytucjach i projektach służących aktywizacji i edukacji seniorów, tj. uniwersytety trzeciego wieku, akademie seniora, klub seniora itp.