Koncepcja studiów w ramach specjalności
Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych to specjalność, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku pracy. Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem wewnętrznym. Polega ona na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu działań w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej. Adresowana jest do osób, które pracują lub zamierzają podjąć pracę na stanowiskach związanych z szeroko rozumianym zarządzaniem kryzysowym. Skierowana jest także do kadry kierowniczej administracji publicznej i samorządowej (gmin, powiatów, województw) oraz wszystkich zainteresowanych problemami bezpieczeństwa wewnętrznego w sytuacjach zagrożeń dla życia, zdrowia, mienia obywateli oraz zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. W programie studiów istotną rolę odgrywają zajęcia w formie ćwiczeń i warsztatów, podczas których studenci, poprzez analizy przypadków opisujących rzeczywiste sytuacje problemowe, gry strategiczne, gry symulacyjne itp., nabywają umiejętności praktyczne niezbędne w przyszłej pracy zawodowej. Absolwenci prezentowanej specjalności będą w pełni przygotowani do podjęcia studiów drugiego stopnia (magisterskich).
Program studiów w ramach specjalności obejmuje takie zagadnienia, jak:
- zarządzanie kryzysowe
- infrastruktura krytyczna
- współczesne zagrożenia bezpieczeństwa
- ratownictwo i ochrona ludności
- bezpieczeństwo państwa
- zarządzanie w nagłych i nadzwyczajnych zagrożeniach
- informacyjne wspomaganie zarządzania kryzysowego
- narodowy i sojuszniczy system reagowania kryzysowego
- ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego
- prawo stanów nadzwyczajnych
- podstawy prawne zarządzania kryzysowego
- koncepcje zarządzania
- decyzje w zarządzaniu
- obrona cywilna kraju
- planowanie cywilne
Perspektywy zawodowe
Absolwenci tej specjalności będą mogli znaleźć zatrudnienie w charakterze kierowników, specjalistów, doradców, ekspertów lub inspektorów w wydziałach lub sztabach zarządzania kryzysowego przy urzędach wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz w instytucjach samorządowych różnych szczebli, w Wojewódzkich Sztabach Wojskowych, jednostkach Państwowej Straży Pożarnej i Policji, formacjach Obrony Cywilnej Kraju i instytucjach związanych z reagowaniem kryzysowym.