Udostępnij
W dniu 29 stycznia 2021 roku w Wyższej Szkole Handlowej w Radomiu, za pośrednictwem Platformy Microsoft Teams, odbył się warsztat Przyszłość rynku pracy a kompetencje zawodowe z perspektywy roku 2030. Warsztat przeprowadziła Aneta Montano, MBA– coach transformacyjny (MBCT) i mentor w Fundacji Liderek Biznesu, przedsiębiorca, związana z biznesem i pracująca na stanowiskach zarządczych przez ponad 20 lat. Interesuje ją związek pomiędzy autentycznością lidera a sukcesem przedsiębiorstwa oraz coaching kryzysowy.
Tempo zmian na rynku pracy jest ogromne. Dziś już wiemy, że ponad 65% dzisiejszych nastolatków będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Absolwenci studiów wyższych, po 10 latach kariery zawodowej zauważą potrzebę ponownego powrotu do etapu zdobywania wiedzy, bo to, czego się nauczyli, zdezaktualizowało się.
Żyjemy w świecie VUCA, który zmusza pracodawców i pracowników do reagowania na ciągły postęp. Pracodawcy poszukują innych pracowników, a pracownicy mają inne wymagania wobec pracodawców. Jednym z głównych wymogów utrzymania swojej atrakcyjności na rynku pracy jest dobrze rozbudowana zdolność oduczania się oraz szybkiego wykształcania nowych umiejętności, połączoną z „podwójną dawką” kompetencji miękkich. Pracownicy będą coraz częściej zmuszani do zmiany swojego „kształtu zawodowego” i douczania się (ang. re-skilling), czyli pozyskiwania umiejętności z zupełnie nowych obszarów, z powodu zmieniającego się zapotrzebowania na konkretne zawody. Istotą tego wieloetapowego procesu: zdobywanie wiedzy – nabieranie umiejętności – wykonywanie pracy- przeterminowanie się umiejętności – oduczanie się – zdobywanie nowej wiedzy – nabieranie nowych umiejętności – wykonywanie nowego zawodu – itd., jest poruszanie się po tej pętli bez ponoszenia osobistych kosztów psychologicznych.
Z powodu widocznych trendów i determinant społecznych, kolejne pokolenia przyniosą duże zmiany zachowania, obyczajów, ale także oczekiwań wobec pracy i pracodawców. Wiele nowopowstających zawodów będzie opierało się całkowicie na unikatowych kompetencjach człowieka. Sztuczna inteligencja, która zostanie w dużym stopniu wykorzystana do wykonywania prostszych prac (np. kierowcy, sprzedawcy, obsługa klienta, punkty informacyjne, ale również na przykładzie Ellie terapia psychologiczna) będzie konkurować z człowiekiem o miejsca pracy. Nowe zawody (np. Psycholog programista SI, Influencer niszy, czy Manager zespołu SI) będą pojawiały się bardzo szybko, jako natychmiastowa odpowiedz na zapotrzebowania klienta i gospodarki globalnej.
Długowieczność, wymusi na nas zrezygnowanie z myślenia o naszym życiu, jako trzyetapowe (okres uczenia się – pracy- emerytury) i zostanie zastąpiony modelem wieloetapowym. Aby przygotować się do wieloetapowego życia, już na poziomie studiów wyższych słusznym jest przeanalizowanie i zaplanowanie swoich aktywów w czterech obszarach: aktywa materialne, zasoby witalne, zasoby produkcyjne i zasoby transformacyjne. Owe zasoby transformacyjne staną się jednym z istotniejszych zasobów przyszłości.
W podsumowaniu zaznaczono, iż samowiedza, samoanaliza i identyfikowanie swojego możliwego „kształtu” na przyszłość stają się konieczną inwestycją młodego pokolenia pracowników.