Udostępnij
Koło Naukowe Psychologii Wyższej Szkoły Handlowej zorganizowało szkolenie poświęcone pomiarowi samooceny. Podczas spotkania studenci psychologii mieli możliwość dokładnego zapoznania się z trzema narzędziami do badania samooceny zarówno osób dorosłych, jak i dzieci i adolescentów. Prezentacja metod obejmowała Wielowymiarowy Kwestionariusz Samooceny MSEI E. J. O’Brien‘a i S. Epstein‘a, Skalę Samooceny (SES) Rosenberga oraz Inwentarz Poczucia Własnej Wartości (SEI) S. Coopersmitha.
O ile skala SES pozwala na szybkie ustalenie ogólnego poziomu samooceny, o tyle 116 itemowy kwestionariusz MSEI umożliwia dodatkowo analizę samooceny w wymiarach kompetencji, poczucia bycia kochanym, popularności, zdolności przywódczych, samokontroli, samoakceptacji moralnej, atrakcyjności fizycznej i witalności, a także spójności obrazu siebie świadczącej o efektywności procesu samopoznania. Z kolei inwentarz SEI pozwala na pomiar globalnego wskaźnika poczucia własnej wartości oraz jego czterech wymiarów: w rodzinie, w towarzystwie, w szkole oraz osobiste poczucie wartości u dzieci i młodzieży już od 9 roku życia. Kwestionariusze te mogą być stosowane do celów naukowych, jak również w diagnozie indywidualnej uwzględniającej nie tylko ocenę wyniku na tle innych osób, lecz także analizę wewnętrznego zróżnicowania samooceny. Dzięki uczestnictwu w spotkaniu studenci mieli możliwość ćwiczenia umiejętności badania samooceny zarówno ogólnej, jak i szczegółowej, która stanowi ważny regulator funkcjonowania psychospołecznego człowieka.
Bliższych informacji o kolejnych przedsięwzięciach organizowanych przez Koło Naukowe Psychologii udziela opiekun koła dr Paweł Nowak ( pnowak@wsh.pl)