Udostępnij
W ramach festiwalu Kameralne Lato odbył się naukowy panel dyskusyjny poświęcony metodologii kultury produkcji i tzw. production studies w dziedzinie współczesnego filmoznawstwa. Jest to nurt badań naukowych na styku kulturoznawstwa, filmoznawstwa i ekonomii kultury.
Jak pisze dr hab. Marcin Adamczak, jeden z nielicznych polskich badaczy zajmujących się tym zagadnieniem, ?zainaugurowany pracami Johna T. Caldwella i jego współpracowników nurt filmoznawstwa nazywany badaniami <kultury produkcji> krystalizuje się powoli także w ujęciu jego europejskich przedstawicieli?. To przyglądanie się złożonym kontekstom produkcyjnym, ekonomicznym, rynkowym, zagadnieniom związanym z planem filmowym i procesem przygotowań do filmu, realiami twórczości zespołowej zwyczajami i autorefleksyjnymi narracjami pracowników ekip, zwyczajowo poza obszarem filmoznawstwa.
Obecnie nurt ten w Polsce jest w fazie intubalnej. W maju 2016 roku młodzi badacze z Pracowni Badań Produkcyjnych i Nowej Historii Kina Uniwersytetu Gdańskiego zorganizowali konferencję ?Ekonomia kina|, która okazała się dużym sukcesem merytorycznym i frekwencyjnym. Jej uczestnicy postanowili kontynuować debatę,w tym zwłaszcza na temat metod stosowanych w production studies (zaczerpniętych m.in. z antropologii i ? w innym obszarze – z zarządzania strategicznego). Metodologia badania kultury produkcji to wyjątkowe wyzwanie, z jakim muszą mierzyć się naukowcy inaugurujący de facto ten nurt badań filmowych w Polsce.
Więcej na stronie www.kameralnelato.pl i www.wsh.pl